Wednesday, July 15, 2009

Cerita Lawak

1. Bakat Anjing

Ada suatu iklan kerja kosong untuk jawatan setiausah di sebuah syarikat multinational. Iklan jawatan kosong itu menyenaraikan kriteria2 yang boleh menjawat jawatan tersebut. Kriteria nya adalah:
-Mahir menaip laju dan tepat..
-Mahir menulis rengkas
-Mempunyai kemampuan dalam dua bahasa.
Seekor anjing amat berminat dengan tawaran jawatan kosong tersebut. Beliau amat yakin dengan kebolehan yang ada pada dirinya.
Semase temuduga..anjing itu diuji untuk menaip pantas dan penemuduga terpegun dengan kepantasan dan ketepatan anjing tersebut menaip...bukan itu sahaja anjing tersebut mahir bagaimana mengunakan spreadsheet dan email...Lalu penemuduga menguji anjing tersebut dengan ujian rengkas...dan sekali lagi anjing tersebut membuat penemuduga kagum kerana anjing tersebut dapat menulis rengkas dengan 120patah perkataan seminit...
Dan untuk ujian terakhir..penemuduga berkata kepada anjing tersebut..."Melihat dengan segala kemampuan yang kamu ada ..kamu memang layak dengan jawatan ini..tapi ada satu lagi apakah bahasa kedua anda"...
Lalu anjing itu menjawab "Meowww..."
.........................................................
2. jason kings

Seorang pemuda di uji untuk menggantikan ahli nujum negara yang yang sedang terlantar sakit.segala ujian yang di hadapi, berjaya di jawab.apabila raja hendak mengistiharkan pengganti ahli nujum yang baru,'TUNGGU' permaisuri memohon untuk mengajukan soalan terahir.baiklah kata raja jason,apa soalanya?
KAMU DIKEHENDAKI MEMBUANG AIR besar DI HADAPAN RAJA.
pemuda tadi pun melakukanya,setelah selesai permaisuri pun berbisik pada raja.
raja:tahukah kamu telah gagal kerana apa?
pemuda:tidak
raja:kamu gagal kerana,semasa kamu buang air besar,kamu buang air kecil sekali.
.................................................................
3. Berita Baik

Seorang doktor menerangkan keadaan isteri En. Rahman yang baru shaja mengalami kemalangan teruk.
"En.Rahman, saya Doktor Kamal ingin melaporkan yang isteri encik mengalami kemalangan yang teruk dan saya mempunyai berita baik dan berita buruk untuk encik rahman. Berita buruk nya dia mengalami patah kedua tangan dan kakinya dan anda perlu menolongnya untuk memberi dia makan, membawanya ke tandas untuk seumur hidupnya..."
Rahman pun berkata "Ya Tuhan, sungguh mengerikan...apa berita baiknya doktor"
Doktor itu menjawab " Saya bergurau sahaja pasal perkara tadi... sebenarnya isteri encik sudah mati.
.............................................................
4. Warga Tua

Di sebuah rumah warga tua kelihatan dua orang warga tua sedang berehat di bawah pokok.
Ali: Man aku ni dah tua sangatlah...umur dah 83 tahun...badan semae dah sakit2...aku tau kau pun sebaya dengan aku..Apa kau rasa sekarang..
Man: Aku rasa macam bayi baru lahir...
Ali: Bayi baru lahir?...kenape pulak man kau cakap macam tu.....
Man: Yelah..rambut tak ada...gigi tak ada...lepasatu aku rase macam dah terbuang air besar pulak sekarank ni...
....................................................
5. lawak sedih

Kejadian ini berlaku di kampung aku. Waktu itu aku masih sekolah rendah lagg. Dipendekkan cerita, ada satu famili ni dia orang sudah tua dan tidak pernah bersekolah. Mereka ada 4 orang anak, 2 orang sekolah menengah dan 2 orang lagi sekolah rendah. Suatu hari dua orang anaknya yang bersekolah rendah tadi pulang dengan membawa keputusan perperiksaan masing-masin ,dan ditunjukkan keputusan mereka kepada orang tua mereka. Apabila bapa mereka melihat dan membandingkan keputusan kedua-dua mereka, dia tidak berpuas hati kerana seorang mendapat nombor 1 dan seorang lagg mendapat nombor 33. Lalu sibapa memarahi anaknya yang mendapat nombor 1 tadi dengan membelasahnya menggunakan tali pinggang sambil berkata:
Si bapa: APALAH BANGANG SANGAT KAMU NI, DAPAT NOMBOR SIKIT SANGAT. CUBA TENGOK ADIK KAMU TU, WALAUPUN DIA MALAS BELAJAR, TAPI NOMBOR PERPERIKSAANNYA BANYAK.
............................................