CERPEN KOMSAS: MUNSYI
A. SINOPSIS
Cerpen ini mengisahkan hasrat ‘saya’, seorang anak muda, untuk berhijrah ke
kota dihalang oleh bondanya yang bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh
budaya-budaya negatif di bandar. Pada bondanya, ‘saya’ masih belum mantap
bahasa ibunda dan jati dirinya. Menurut bondanya lagi, warga kota sudah
hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan agama, bahasa dan bangsa.
Penjajah telah berjaya menyemai sentimen perkauman dalam kalangan rakyat
sehingga pernah tercetusnya pertumpahan darah akibat permusuhan antara
kaum. Oleh itu, bonda menasihatkan ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa
dan negara supaya terus dihormati dan disegani. Sebagai seorang warga
yang bersifat patriotik, bonda memiliki banyak buku lama yang berkaitan dengan
bahasa,dan sejarah. Buku-buku tersebut selalu ‘saya’ baca. Menurut bonda,
asas kegagahan bangsa Melayu terletak pada tiga perkara, iaitu akidah Islam,
bahasa Melayu dan kesetiaan pada pemerintah yang adil.
Setelah ‘saya’ berasa mampu berjuang di kota barulah bonda membenarkannya ke
bandar untuk meneruskan kehidupan. Namun bonda berpesan agar menjaga dua
perkara iaitu agama dan bangsa. Bonda juga mengirimkan sejumlah buku
untuk kawan lamanya yang bernama Munsyi melalui ‘saya’. Apabila tiba di
bandar, ‘saya’ menyerahkan buku-buku tersebut pada kawannya itu yang pada
pengamatan ‘saya, Munsyi’ merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan
budayanya. Dia tinggal di tanah rizab Melayu di sebuah perkampungan
tradisi di pinggir bandar. Di bandar, ‘saya’ melihat kaum mudanya telah
hilang identiti dan jati diri. Akibat sibuk bekerja, ‘saya’ tidak bertemu
Munsyi. Suatu hari, ‘saya’ mendapat khabar bahawa perkampungan Munsyi
akan dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel. Apabila ‘saya’
mencari Munsyi di kampungnya, jentera-jentera berat sedang merobohkan
rumah-rumah di situ. ‘Saya’ sedih melihat buku-buku lama yang telah
‘saya’ bawa, musnah apabila rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak
kelihatan di mana-mana.
B. TEMA
Semangat cinta akan bahasa,
agama, bangsa dan budaya yang tersemai dalam jiwa sekumpulan warga
negara.
Contohnya, ibu kerap
menasihati ‘saya’ agar memelihara dan cinta akan agama, budaya dan bahasa agar
dihormati oleh orang.
C. PERSOALAN
1.
Keinginan anak muda berhijrah ke bandar untuk membina kehidupan
Contohnya, ‘saya’ memohon
keizinan ibunya untuk berhijrah ke bandar bagi membina kehidupannya seperti
kebanyakan remaja yang lain.
2.
Peranan penjajah dalam usaha memecahbelahkan rakyat sesebuah negara.
Contohnya, pihak
penjajah telah menjalankan sistem pecah dan perintah agar agihan kekayaan
negara tidak berlaku secara adil hingga menimbulkan
rusuhan kaum akibat rasa tidak
puas hati rakyat.
3.
Kegigihan anak muda mempelajari segala ilmu untuk meneruskan kehidupannya.
Contohnya, ‘Saya’ tekun
belajar pelbagai ilmu yang berkaitan dengan kehidupan sebelum berhijrah ke
bandar.
4.
Ketaatan seorang anak terhadap nasihat ibunya.
‘Saya’ mentaati nasihat ibunya
yang tidak membenarkannya berhijrah ke bandar kerana pada pendapat ibunya
‘saya’ masih belum cukup kuat jati diri untuk tinggal di bandar.
5.
Kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya.
Contohnya, ibu keberatan untuk
melepaskan ‘saya’ ke bandar kerana bimbang ‘saya’ terpengaruh akan budaya
negatif yang terdapat pada remaja di bandar.
D. PLOT
1. Permulaan
Cerpen dimulakan dengan kisah
‘saya’ tidak diizinkan oleh bondanya berhijrah ke kota kerana bimbang anaknya
itu akan hanyut oleh arus hedonism dan modenisme yang melanda anak-anak muda di
kota.
2. Perkembangan
Bonda
pernah bercerita pada ‘saya tentang system pemerintahan penjajah yang
memecah-belahkan perpaduan rakyat negara ini.
Setelah
Negara merdeka, perpecahan tersebut mencetuskan huru-hara kepada negara ini.
Ibu
menasihati ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa , bangsa dan Negara ini.
‘Saya’ juga membaca membaca pelbagai buku simpanan bonda untuk memantapkan jati
diri dan bahasa ‘saya’
Setelah
bonda yakin dengan kemantapan diri ‘saya’ baharulah ‘saya’ dibenarkan berhijrah
ke kota untuk membaiki taraf hidup saya. ‘Saya ‘ dikirimkan buku-buku
lama untuk disampaikan kepada sahabat lama bonda iaitu Munsyi.
Di
Bandar ,’saya’ dapati anak-anak muda telah hanyut oleh keseronokan hidup dan
melupakan nilai-nilai murni dan batas kehidupan.
‘Saya’
mendengar berita kampung tradisi yang didiami oleh Munsyi akan didirikan
pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang.
3. Klimaks
Aku sampai di perkampungan
tradisi itu dan mendapati jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di
situ. Buku-buku pemberian bonda juga turut musnah dalam peristiwa itu
tetapi Munsyi tidak ada di situ.
4. Peleraian
Berhari-hari aku mencari
Munsyi tetapi tidak berjumpa.
E. TEKNIK PENCERITAAN
1. Dialog - “Tuan inikah yang bernama Munsyi, sahabat
baik bonda saya.”
2.
Imbas kembali - Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang
pernah mencalit sejarah hitam empat dekad lampau.
3.
Imbas muka - Di kota nanti carilah seorang sahabat lama bonda bernama
Munsyi.
4.
Pemerian - Salam saya akhirnya dijawab oleh seorang lelaki di usia emas
dengan janggut putih menutupi sebahagian muka yang putih bersih.
Pakaiannya lengkap dengan tengkolok dan baju melayu bersamping bagaikan seorang
maharaja di zaman kesultanan melayu. Di jari-jemarinya lengkap
menggenggam sebilah keris bersarung cantik.
5.
Kejutan - Saya mendengar khabar bahawa syarikat perumahan akan mengambil
alih kampung tradiri yang didiami oleh Munsyi dengan pelbagai bangunan mewah
dan hotel bertaraf lima bintang.
6.
Saspens - Aku mencari Munsyi tetapi tidak berjumpa.
F. WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama
‘Saya’
1.
Seorang yang taat. Cth - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang
dia berhijrah ke bandar.
2.
Seorang yang amanah. Cth - ‘Saya’ menyampaikan amanah bondanya iaitu
buku-buku yang sepatutnya diserahkan kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke
bandar.
3.
Seorang yang gemar membaca. Cth - ‘Saya’ telah mengkaji teks Sejarah
Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4.
Seorang yang tidak mudah putus asa. Cth - ‘Saya’ meminta izin ibunya
sekali lagi apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di kota walaupun
hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.
Watak sampingan
Bonda ‘saya’
1.
Seorang yang berpengetahuan luas.
Bonda bercerita kepada ‘saya’
tentang sejarah pahit tanah air.
2.
Seorang yang bersifat patriotik.
Bonda menasihati ‘saya’ agar
memelihara agama, bahasa ibunda dan negara.
3.
Seorang yang amat memahami
Bonda mengizinkan ‘saya’
berhijrah apabila didapati anaknya itu sudah mantap ilmu dan jati dirinya.
Munsyi
1.
Kawan lama bonda.
2.
Seorang yang cinta akan budaya Melayu
Munsyi berpakaian tradisi
Melayu yang lengkap dengan keris ketika menyambut kedatangan ‘saya’.
3.
Seorang yang mengalu-alukan tetamu.
Munsyi tersenyum dan menjemput
‘saya’ masuk ke rumahnya.
F. LATAR
Latar masa
1.
Zaman pemerintahan penjajah - Penjajah telah memerintah negara
menggunakan system pecah dan perintah.
2.
Zaman selepas merdeka - Rakyat sibuk mengejar harta dan pangkat sehingga
lupa akan nilai, bahasa dan agama selepas dijajah.
Latar tempat
1.
Di kampung - Pada mulanya, bonda tidak membenarkan ‘saya’ meninggalkan
kampung untuk berhijrah ke kota
2.
Di kota - ‘Saya’ berhijrah ke kota untuk membina kehidupan yang lebih
sempurna.
3.
Di sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota - Munsyi tinggal di
sebuah rumah yang terletak di sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota.
Latar masyarakat
1.
Masyarakat kampong - ‘Saya’ dan bonda tinggal di kampung.
2.
Masyarakat remaja yang tinggal di Bandar - ‘Saya’ dapati masyarakat
remaja yang tinggal di bandar kebanyakannya telah hanyut oleh keseronokan
hidup.
3.
Masyarakat yang mengamalkan demonstrasi untuk menunjukkan bantahan - Penduduk
kampung tradisi mengadakan demonstrasi untuk menunjukkan bantahan mereka
terhadap pencerobohan tanah milik mereka oleh pihak berkuasa.
4.
Masyarakat yang cekal dan berani - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu
cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
G. GAYA BAHASA
1.
Kata ganda - Zaman- berzaman
2.
Metafora - Pagar-pagar perkauman, pohon kebenaran, racun perkauman
3.
Peribahasa - Bahasa jiwa bangsa
4.
Simile - Pakaiannya lengkap dengan tengkolok dan baju melayu bersamping
bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan Melayu.
5.
Hiperbola - Namun kerana hasad dengki, khianat, kronisme serta rasuah
yang bermaharajalela, kegemilangan yang dibina musnah sekelip mata.
H. NILAI
1.
Patriotik - Bonda menasihati ‘saya’ agar sentiasa memelihara bahasa
ibunda dan agama.
2.
Ketaatan - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah
ke bandar.
3.
Kegigihan - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka
hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
4.
Amanah - ‘Saya’ menyampaikan amanah bondanya iaitu menyerahkan buku-buku
kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke bandar.
I. PENGAJARAN.
1.
Kita hendaklah taat pada perintah dan larangan ayah dan ibu - ‘Saya’
tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar
2.
Kita hendaklah gigih apabila melakukan sesuatu pekerjaan - Anak-anak
bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar
pelabuhan yang terkenal.
3.
Kita hendaklah rajin membaca untuk meningkatkan pengetahuan - ‘Saya’
telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak
buku lama milik ibunya.
4.
Kita tidak boleh mudah putus asa apabila menemui kegagalan - ‘Saya’
meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di
kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.
SLIDE CERPEN MUNSHI
TERIMA KASIH
SLIDE CERPEN MUNSYI 2