Friday, February 2, 2018

KOMSAS TINGKATAN 4 - CERPEN MUNSYI

CERPEN KOMSAS: MUNSYI

A. SINOPSIS
            Cerpen ini mengisahkan hasrat ‘saya’, seorang anak muda, untuk berhijrah ke kota dihalang oleh bondanya yang bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh budaya-budaya negatif di bandar.  Pada bondanya, ‘saya’ masih belum mantap bahasa ibunda dan jati dirinya.  Menurut bondanya lagi, warga kota sudah hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan agama, bahasa dan bangsa.  Penjajah telah berjaya menyemai sentimen perkauman dalam kalangan rakyat sehingga pernah tercetusnya pertumpahan darah akibat permusuhan antara kaum.  Oleh itu, bonda menasihatkan ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa dan negara supaya terus dihormati dan disegani.  Sebagai seorang warga yang bersifat patriotik, bonda memiliki banyak buku lama yang berkaitan dengan bahasa,dan sejarah.  Buku-buku tersebut selalu ‘saya’ baca. Menurut bonda, asas kegagahan bangsa Melayu terletak pada tiga perkara, iaitu akidah Islam, bahasa Melayu dan kesetiaan pada pemerintah yang adil.
            Setelah ‘saya’ berasa mampu berjuang di kota barulah bonda membenarkannya ke bandar untuk meneruskan kehidupan.  Namun bonda berpesan agar menjaga dua perkara iaitu agama dan bangsa.  Bonda juga mengirimkan sejumlah buku untuk kawan lamanya yang bernama Munsyi melalui ‘saya’.  Apabila tiba di bandar, ‘saya’ menyerahkan buku-buku tersebut pada kawannya itu yang pada pengamatan ‘saya, Munsyi’ merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan budayanya.  Dia tinggal di tanah rizab Melayu di sebuah perkampungan tradisi di pinggir bandar.  Di bandar, ‘saya’ melihat kaum mudanya telah hilang identiti dan jati diri.  Akibat sibuk bekerja, ‘saya’ tidak bertemu Munsyi.  Suatu hari, ‘saya’ mendapat khabar bahawa perkampungan Munsyi akan dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel.  Apabila ‘saya’ mencari Munsyi di kampungnya, jentera-jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di situ.  ‘Saya’ sedih melihat buku-buku lama yang telah ‘saya’ bawa, musnah apabila rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak kelihatan di mana-mana.

B. TEMA
Semangat cinta akan bahasa, agama, bangsa dan budaya yang tersemai dalam jiwa sekumpulan warga negara. 
Contohnya, ibu kerap menasihati ‘saya’ agar memelihara dan cinta akan agama, budaya dan bahasa agar dihormati oleh orang.

C. PERSOALAN
1. Keinginan anak muda berhijrah ke bandar untuk membina kehidupan
Contohnya, ‘saya’ memohon keizinan ibunya untuk berhijrah ke bandar bagi membina kehidupannya seperti kebanyakan remaja yang lain.

2. Peranan penjajah dalam usaha memecahbelahkan rakyat sesebuah negara.
Contohnya,  pihak penjajah telah menjalankan sistem pecah dan perintah agar agihan kekayaan negara tidak berlaku secara adil hingga menimbulkan
rusuhan kaum akibat rasa tidak puas hati rakyat.

3. Kegigihan anak muda mempelajari segala ilmu untuk meneruskan kehidupannya.
Contohnya, ‘Saya’ tekun belajar pelbagai ilmu yang berkaitan dengan kehidupan sebelum berhijrah ke bandar.

4. Ketaatan seorang anak terhadap nasihat ibunya.
‘Saya’ mentaati nasihat ibunya yang tidak membenarkannya berhijrah ke bandar kerana pada pendapat ibunya ‘saya’ masih belum cukup kuat jati diri untuk tinggal di bandar.

5.  Kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya.
Contohnya, ibu keberatan untuk melepaskan ‘saya’ ke bandar kerana bimbang ‘saya’ terpengaruh akan budaya negatif yang terdapat pada remaja di bandar.

D. PLOT
1. Permulaan
Cerpen dimulakan dengan kisah ‘saya’ tidak diizinkan oleh bondanya berhijrah ke kota kerana bimbang anaknya itu akan hanyut oleh arus hedonism dan modenisme yang melanda anak-anak muda di kota.

2. Perkembangan
Bonda pernah bercerita pada ‘saya tentang system pemerintahan penjajah yang memecah-belahkan perpaduan rakyat negara ini.
Setelah Negara merdeka, perpecahan tersebut mencetuskan huru-hara kepada negara ini.
Ibu menasihati ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa , bangsa dan Negara ini.  ‘Saya’ juga membaca membaca pelbagai buku simpanan bonda untuk memantapkan jati diri dan bahasa ‘saya’
Setelah bonda yakin dengan kemantapan diri ‘saya’ baharulah ‘saya’ dibenarkan berhijrah ke kota untuk membaiki taraf hidup saya.  ‘Saya ‘ dikirimkan buku-buku lama untuk disampaikan kepada sahabat lama bonda iaitu Munsyi.
Di Bandar ,’saya’ dapati anak-anak muda telah hanyut oleh keseronokan hidup dan melupakan nilai-nilai murni dan batas kehidupan.
‘Saya’ mendengar berita kampung tradisi yang didiami oleh Munsyi akan didirikan pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang.

3. Klimaks
Aku sampai di perkampungan tradisi itu dan mendapati jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di situ.  Buku-buku pemberian bonda juga turut musnah dalam peristiwa itu tetapi Munsyi tidak ada di situ.

4. Peleraian
Berhari-hari aku mencari Munsyi tetapi tidak berjumpa.

E. TEKNIK PENCERITAAN
 1. Dialog - “Tuan inikah yang bernama Munsyi, sahabat baik bonda saya.”
2. Imbas kembali - Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam empat dekad lampau.
3. Imbas muka - Di kota nanti carilah seorang sahabat lama bonda bernama Munsyi.
4. Pemerian - Salam saya akhirnya dijawab oleh seorang lelaki di usia emas dengan janggut putih menutupi sebahagian muka yang putih bersih.  Pakaiannya lengkap dengan tengkolok dan baju melayu bersamping bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan melayu.  Di jari-jemarinya lengkap menggenggam sebilah keris bersarung cantik. 
5. Kejutan - Saya mendengar khabar bahawa syarikat perumahan akan mengambil alih kampung tradiri yang didiami oleh Munsyi dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang.
6. Saspens - Aku mencari Munsyi tetapi tidak berjumpa.

 F. WATAK DAN PERWATAKAN
 Watak utama
 ‘Saya’
1. Seorang yang taat. Cth - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
2. Seorang yang amanah. Cth - ‘Saya’ menyampaikan amanah bondanya iaitu buku-buku yang sepatutnya diserahkan kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke bandar.
3. Seorang yang gemar membaca. Cth - ‘Saya’ telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4. Seorang yang tidak mudah putus asa. Cth - ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.

Watak sampingan
 Bonda ‘saya’
1. Seorang yang berpengetahuan luas.
Bonda bercerita kepada ‘saya’ tentang sejarah pahit tanah air.
2. Seorang yang bersifat patriotik.
Bonda menasihati ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa ibunda dan negara.
3. Seorang yang amat memahami
Bonda mengizinkan ‘saya’ berhijrah apabila didapati anaknya itu sudah mantap ilmu dan jati dirinya.

Munsyi
1. Kawan lama bonda.
2. Seorang yang cinta akan budaya Melayu
Munsyi berpakaian tradisi Melayu yang lengkap dengan keris ketika menyambut kedatangan ‘saya’.
3. Seorang yang mengalu-alukan tetamu.
Munsyi tersenyum dan menjemput ‘saya’ masuk ke rumahnya.

F. LATAR
 Latar masa
1. Zaman pemerintahan penjajah - Penjajah telah memerintah negara menggunakan system pecah dan perintah.
2. Zaman selepas merdeka - Rakyat sibuk mengejar harta dan pangkat sehingga lupa akan nilai, bahasa dan agama selepas dijajah.

Latar tempat
1. Di kampung - Pada mulanya, bonda tidak membenarkan ‘saya’ meninggalkan kampung untuk berhijrah ke kota
2. Di kota - ‘Saya’ berhijrah ke kota untuk membina kehidupan yang lebih sempurna.
3. Di sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota - Munsyi tinggal di sebuah rumah yang terletak di sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota.

Latar masyarakat
1. Masyarakat kampong - ‘Saya’ dan bonda tinggal di kampung.
2. Masyarakat remaja yang tinggal di Bandar - ‘Saya’ dapati masyarakat remaja yang tinggal di bandar kebanyakannya telah hanyut oleh keseronokan hidup.
3. Masyarakat yang mengamalkan demonstrasi untuk menunjukkan bantahan - Penduduk kampung tradisi mengadakan demonstrasi untuk menunjukkan bantahan mereka terhadap pencerobohan tanah milik mereka oleh pihak berkuasa.
4. Masyarakat yang cekal dan berani - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.

G. GAYA BAHASA
1. Kata ganda - Zaman- berzaman
2. Metafora - Pagar-pagar perkauman, pohon kebenaran, racun perkauman
3. Peribahasa - Bahasa jiwa bangsa
4. Simile - Pakaiannya lengkap dengan tengkolok dan baju melayu bersamping bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan Melayu.
5. Hiperbola - Namun kerana hasad dengki, khianat, kronisme serta rasuah yang bermaharajalela, kegemilangan yang dibina musnah sekelip mata.

H. NILAI
1. Patriotik - Bonda menasihati ‘saya’ agar sentiasa memelihara bahasa ibunda dan agama.
2. Ketaatan - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
3. Kegigihan - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
 4. Amanah - ‘Saya’ menyampaikan amanah bondanya iaitu menyerahkan buku-buku kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke bandar.

I. PENGAJARAN.
1. Kita hendaklah taat pada perintah dan larangan ayah dan ibu - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar
2. Kita hendaklah gigih apabila melakukan sesuatu pekerjaan - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
3. Kita hendaklah rajin membaca untuk meningkatkan pengetahuan - ‘Saya’ telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4. Kita tidak boleh mudah putus asa apabila menemui kegagalan - ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.





SLIDE CERPEN MUNSHI

MUNSYI
DIBENTANGKAN OLEH:
1.MUHD AMIRUL NAIM BIN ROSDI.
2.AMIRUL ISMAIL BIN MUSTAPHA.
3.MUHD ZAMIR BIN MUHD ZUHID.

TEMA
TEMA CERPEN INI IALAH SEMANGAT CINTA
AKAN AGAMA,BANGSA,BAHASA,DAN BUDAYA
YANG TERSEMAI DALAM JIWA SEKUMPULAN
WARGANE...

PERSOALAN
1. USAHA MENGHIDUPKAN ROH PATRIOTISME
DAN JATI DIRI DALAM JIWA ANAK-ANAKNYA.
2. HARAPAN WARGA TUA AGAR AGAMA,
BA...

PERSOALAN
5. KEHIDUPAN KOTA YAG PENUH
DENGAN PELBAGAI CABARAN.
6. KEKUATAN PEGANGAN AGAMA
BENTENG YANG AMPUH BAGI
MENGELAK...

WATAK&PERWATAKAN
WATAK UTAMA-MEL
WATAK SAMPINGAN-
BONDA&MUNSYI.

MEL
•ANAK LELAKI KEPADA BONDA
•DIA PATUH AKAN NASIHAT DAN ARAHAN
BONDANYA.
•SEORANG YANG RASIONAL
•DIA AMAT MENGAGUMI TOKO...

BONDA
1. IBU KEPADA MEL
2. SEORANG INSAN YANG KUAT
MEMPERTAHANKAN
AGAMA,BANGSA,BAHSA,BUDAYA,DAN ADAT
TURUN TEMURUN.
3. SEO...

MUNSYI
SAHABAT BAIK KEPADA BONDA DAN TINGGAL DI KOTA.
MUNSYI BERUSIA EMAS DAN MEMPUNYAI JANGGUT
YANG MENUTUPI SEBAHAGIAN...

LATAR TEMPAT
KAMPUNG,BONDA DAN MEL TINGGAL DI
KAMPUNG.
1. KOTA,KEBANYAKAN WARGA KOTA SUDAH
HILANG NILAI TRADISI.
SEBUAH ...

LATAR MASA
• 500 TAHUN YANG LAMPAU.NEGARA KITA DIJAJAH OLEH
KUASA LUAR PADA WAKTU ITU.
• BULAN MEI.TRAJEDI RUSUHAN KAUM BE...

LATAR MASYARAKAT
I. MASYARAKAT YANG AMAT MENCINTAI
AGAMA,BAHASA,BUDAYA,DAN ADAT
RESAM TURUN TEMURUN.
II. MASYARAKAT YANG A...

GAYA BAHASA
•PENGGUNAAN AYAT PANJANG(HLM.57)
•METAFORA:API PRASANGKA(HLM.56)
•BENTENG-BENTENG
KETAKSUBAN(HLM.56)

PERIBAHASA
BARU SETAHUN JAGUNG(HLM 57)
BESAR HATI(HLM 59)

PERSONIFIKASI
1. JASAD YANG DIBALUTI AGAMA.(HLM 56)
2. LIDAH YANG DILEBATI BAHASA IBUNDA(HLM 56)
3. PESAN MULUS YANG LAMA ...

NILAI
•NILAI CINTA AKAN AGAMA BAHASA BUDAYA DAN
ADAT RESAM TURUN TEMURUN.
•NILAI PENGHARGAAN
•NILAI KETAATAN
•NILAI TANGGU...

PENGAJARAN
1.KITA TIDAK
SEHARUSNYA
MENGGADAI MARUAH
DAN HARGA DIRI DEK
MENGEJAR KEDUNIAAN.

PENGAJARAN
2 KITA HENDAKLAH
BERJUANG MENEGAKKAN
JATI DIRI DAN IDENTITI
DIRI.

PENGAJARAN
3 KITA HENDAKLAH
MENGUASAI BAHASA
IBUNDA DENGAN BAIK.

TERIMA KASIH

SLIDE CERPEN MUNSYI 2

CERPEN
MUNSY
I

SINOPSIS
 Cerpen ini mengisahkan hasrat ‘saya’, seorang anak muda,
untuk berhijrah ke kota dihalang oleh bondanya yang
bi...

Setelah ‘saya’ berasa mampu berjuang di kota barulah bonda
membenarkannya ke bandar untuk meneruskan kehidupan. Namun bond...

TEMA
 Semangat cinta akan bahasa, agama, bangsa
dan budaya yang tersemai dalam jiwa
sekumpulan warga negara.

PERSOALAN
 Persoalan keinginan anak muda berhijrah
ke bandar untuk membina kehidupan
Contoh:‘saya’ memohon keizinan ibuny...

 Persoalan ketaatan seorang anak terhadap ibunya.
Contoh:‘Saya’ mentaati nasihat ibunya yang tidak
membenarkannya berhijr...

Zaman
pemerintahan
penjajah
Zaman selepas
merdeka
LATAR MASA

• Pada mulanya, bonda
tidak membenarkan
‘saya’ meninggalkan
kampung untuk berhijrah
ke kota
Di Kampung
• ‘Saya’ berhijrah ...

LATAR MASYARAKAT
Masyarakat
remaja yang
tinggal di
bandar.
Masyarakat yang
mengamalkan
demonstrasi
untuk
menunjukkan
banta...

WATAK
DAN
PERWATAKAN

Seorang yang taat
• ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar
Seorang yang amanah
• ‘Saya’ men...

Seorang yang
pengetahuan
luas
• Bonda bercerita
kepada ‘saya’
tentang sejarah
pahit tanah air.
Seorang yang
bersifat patri...

MUNSYI
Kawan lama bonda
Seorang yang cinta akan budaya
Melayu
Seorang yang mengalu-alukan
tetamu
Munsyi berpakaian tradisi...

Partiotik
Bonda
menasihati
‘saya’ agar
sentiasa
memelihara
bahasa ibunda
dan agama.
Ketaatan
‘Saya’ tidak
membantah
ketika...

Anak-anak bangsa
pada zaman dahulu
cekal dan berani
meneroka hutan untuk
dijadikan bandar
pelabuhan yang
terkenal
‘Saya’ t...

‘Saya’ meminta izin
ibunya sekali lagi
apabila sudah lebih
bersedia untuk tinggal
di kota walaupun
hasratnya itu pernah
di...

SEKIAN
TERIMA KASIH

Cerpen Munsyi