DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA
A. SINOPSIS
Drama ini mengisahkan Aiman, seorang pelajar
yang berusia 16 tahun yang memberikan pelbagai alasan untuk tidak menyertai
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Oleh sebab berasal daripada keluarga
yang berada dan sudah biasa hidup dalam kemewahan, Aiman beranggapan bahawa
PLKN mungkin akan menggugat zon keselesaannya.
Walaupun ibu Aiman, Masnah memihak kepada
Aiman agar tidak menyertai PLKN, namun ayahnya Khir Ghazali member galakan dan
kata-kata perangsang kepada Aiman untuk
menyertainya. Selain Khir Ghazali, watak posmen, Nora, Sundarani, Ah Tiau,
Syuhada dan Cikgu Dahari turut memberikan dorongan kepada Aiman untuk menyertai
Khidmat Negara.
Akhirnya, setelah melayari sesawang yang
memaparkan kejayaan pelajar senior yang menyertai dan menerima anugerah PLKN ,
hati Aiman terbuka untuk menyertai PLKN dan dia bertekad untuk membuktikan
sikap berdikari dan semangat cinta akan tanah air.
B. PEMIKIRAN
Sikap remaja yang mempunyai tanggapan negatif tentang PLKN. – Aiman berusaha untuk menggelakkan diri
daripada menyertai PLKN.
C. PERSOALAN
1. Sikap positif golongan remaja yang berminat untuk
menyertai PLKN dan memberikan sumbangan kepada negara.
Contoh: Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syhada berasa seronok apabila
mereka terpilih sebagai peserta PLKN dan nama mereka terpampang di papan
kenyataan sekolah.
2. Kesibukan dalam kalangan ahli keluarga yang
merenggangkan hubungan kekeluargaan.
Contoh: Aiman sentiasa berasa kesunyian kerana ayahnya sibuk bekerja
manakala ibunya Datin Masnah sibuk dengan urusan di luar dan kakaknya Dapnia
sibuk dengan tugasnnya di universiti.
3. Sikap segelintir ibu bapa yang terlalu memanjakan anak
Contoh: Datin Masnah menyokong hasrat Aiman yang ingin mengecualikan
diri daripada menyertai PLKN. Sebagai seorang ibu dan juga isteri kepada
seseorang yang terpengaruh, beliau sepatutnya mendorong dan memberi motivasi
kepada anaknya untuk berkhidmat kepada negara.
4. Peranan seorang guru dalam memberikan kesedaran dan
mewujudkan semangat patriotrisme dalam kalangan pelajar
Contoh: Cikgu Dahari memberikan penerangan yang jelas kepada
murid-muridnya agar mereka faham akan objektif dan pelaksanaan PLKN.
D. PLOT
1. Permulaan
Aiman menerima sepucuk surat daripada Jabatan Latihan
Khidmat Negara. Posmen yang menyampaikannya cuba memberi penenrangan kepada
Aiman tentang manfaat PLKN apabila Aiman menyuruh posmen membuang surat
tersebut. Aiman berkelakuan biadap terhadap pembantu rumahnya, Nek Sinah yang
melayannya seperti anak sendiri. Nek Sinah tersinggung dan kesal akan sikap
Aiman dan layanan keluarganya yang mementingkan wang ringgit sahaja.
2. Perkembangan
Perbualan antara Aiman dan rakan-rakannya di sekolah
tentang senarai nama peserta PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan
sekolah. Cikgu Dahari memberi penerangan yang jelas tentang PLKN kepada
anak-anak muridnya. Beliau menjelaskan setiap pertanyaan murid dengan
memberikan jawapan yang positif agar mereka berasa seronok untuk
menyertai PLKN dan berkhidmat untuk negara.
3. Perumitan
Konflik antara ahli keluarga berlaku apabila Aiman dan
Datin Masnah menyuruh Khir Ghazali menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk
mendapatkan pengecualian agar Aiman tidak menyertai PLKN. Khir Ghazali berasa
marah dan kesal dengan sikap isteri dan anaknya yang mempunyai tanggapan dan
negatif tentang PLKN.
4. Peleraian
Aiman melayari Internet di biliknya dan ketika melayari
beberapa sesawang, dia terbaca berita mengenai kejayaan pelajar-pelajar seniornya
di PLKN. Syufia yang dikenali sebagai kera sumbang di sekolah berjaya
memperoleh anugerah pelatih terbaik WIRAWATI untuk Kem Gerakkan di Desaru
Johor. Manakala Ziman yang kuat makan dan tidur juga berjaya menyertai PLKN.
Aiman sedar akan PLKN dan bertekad untuk menyertainya.
E. TEKNIK PLOT
Monolog Dalaman
Aiman : Patutkah aku simpan surat ini atau aku buang saja? Hmm, kalau
aku buang, nanti ada orang lain jumpa pula. Hah, baik aku bakar!. Tak ada
kesannya nanti. Baik aku simpan dulu, cukup masa kalau aku tak berminat, baru
aku bakar.
Pemerian
Pada permulaan cerita pengarang menggambarkan keadaan keluarga Aiman yang
hidup mewah dan kemewahan tersebut yang telah mengubah dirinya menjadi seorang
remaja yang manja dan malas.
Imbas Muka
Aiman bermimpi menyertai PLKN. Dalam program tersebut Aiman mendapati
keadaan kem yang panas, makanan yang tidak menyelerakan, mandi air kolam sejuk
dan membotakkan kepala. Hanya perkara yang negatif yang terlintas dalam
fikirannya ketika bermimpi.
F. WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama
Aiman
1. Seorang remaja berusia kira-kira 16 tahun
2. Berasal daripada keluarga yang berada
3. Seorang yang agresif. Contoh: bersifat kasar terhadap
pembantu rumah yang melayannya dengan baik dan mesra
4. Seorang yang malas dan mesra. Contoh: segala kerjanya
di rumah dibantu oleh orang gaji dan apabila berdepan dengan sesuatu masalah ,
dia akan tidur.
5. Seorang yang mengagungkan nilai-nilai barat. Contoh:
ketika bermimpi tentang PLKN, Aiman meluahkan keinginannya untuk menikmati
masakan Barat. Dia juga tahu lokasi Jempol dengan alasan selalu bercuti di luar
negara.
Watak sampingan
Khir Ghazali
1. Ayah kepada Aiman
2. Seorang yang bertanggungjawab. Contoh: walaupun sibuk
bekerja beliau mengambil berat terhadap Aiman. Apabila Aiman berdepan dengan
masalah beliau mendengarnya dengan sabar dan cuba menyelesaikannya.
3. Seorang yang tegas. Contoh: Apabila Aiman meminta Khir
Ghazali membantunya mendapatkan pengecualian daripada PLKN, beliau bertegas
untuk tidak membantunya. Hal ini adalah kerana beliau tahu bahawa PLKN akan
banyak memanfaatkan Aiman
4. Seorang yang sensitif. Contoh: apabila isterinya
bertegang leher dengannya untuk tidak menghantar Aiman ke PLKN, beliau berasa
tersinggung lalu beredar meninggalkan tempat perbincangan mereka.
Masnah
1. Ibu kepada Aiman
2. Berpangkat datin
3. Seorang yang suka berfikiran negatif. Contoh:
beranggapan bahawa PLKN membahayakan nyawa anaknya dan turut menyokong
hasrat anaknya untuk tidak menghadiri PLKN
4. Seorang yang sanggup menyalahgunakan pengaruh untuk
kepentingan sendiri. Contoh: Datin Masnah meminta suaminya menggunakan
kedududkan dan pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian untuk anaknya
daripada menghadiri PLKN.
Cikgu Dahari
1. Seorang guru
2. Terlibat dengan PLKN dalam penghasilan modul program
Penghayatan Sastera dan budaya
3. Seorang yang berfikiran positif. Contoh apabila Aiman
menyatakan bahawa keselamatan peserta di dalam kem latihan tidak terjamin dan
sastera dan budaya tidak penting dalam kehidupan zaman moden, Cikgu Dahari
menafikan pendapat tersebut dengan menerangkan bahawa keselamatan peserta
sentiasa terjamin. Beliau juga menerangkan peranan sastera dan budaya dalam
kalangan masyarakat.
4. Seorang yang sentiasa memberi galakan kepada anak murid.
Contoh: Apabila Nora memberitahu bahawa ramai pelajar terpilih sebagai peserta
PLKN, Cikgu Dahari berasa teruja dan menyatakan bahawa Malaysia bertuah kerana
mendapat remaja mereka yang sentiasa bersedia berkhidmat untuk negara.
Posmen
1. Seorang yang berfikiran positif. Contoh: Apabila
Aiman menyuruh posmen membuang surat Jabatan Latihan Khidmat Negara, posmen
telah memberi nasihat kepada Aiman agar berfikir tentang kemahiran dan pengalaman
yang bakal diperoleh oleh Aiman melalui PLKN.
2. Seorang yang amanah. Contoh: selepas memberi kata-kata
perangsang kepada Aiman tentang kebaikan PLKN, posmen meminta diri untuk
meneruskan tugasnya menghantar surat kerana dia menganggap surat-surat tersebut
adalah amanah yang diberikan kepadanya.
G. LATAR
Latar masa
1. Alaf baru (Program PLKN – bermula tahun 2004)
2. Waktu tengah hari. Contoh: Aiman menerima sepucuk
surat ketika duduk bersantai di rumah.
/Nek Sinah menjemput Aiman menikmati makan tengah hari
3. Waktu pagi
Contoh: Aiman berdialog bersama-sama rakan di sekolah tentang
PLKN yang bakal dihadiri mereka
4. Waktu petang
Contoh: Selepas balik dari sekolah Aiman berbual bersama-sama dengan
ayah dan ibunya di rumah.
Latar tempat
1. Rumah Aiman. Contoh: Peristiwa Aiman menerima surat daripada Jabatan latihan Khidmat
Negara
: persitiwa Khir Ghazali, Aiman dan Masnah berbincang tentang
keengganan Aiman menghadiri PLKN
2. Sekolah Menengah. Contoh: dialog antara Aiman, Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syuhada
tentang senarai nama peserta PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan./ Cikgu
Dahari menerangkan kepada anak-anak muridnya tentang manfaat PLKN dan bagaimana
program itu dijalankan.
Latar masyarakat
1. Masyarakat bandar yang sibuk bekerja . contoh: Khir
Ghazali iaitu ayah Aiman digambarkan sebagai hartawan yang sibuk bekerja.
Ibunya, Datin Masnah juga selalu tidak berada di rumah manakala kakaknya,
Dapnia sibuk dengan tugasan di universiti.
2. Masyarakat yang penyayang. Contoh: Walaupun Nek Sinah bekerja sebagai pembantu
rumah di rumah Khir Ghazali namun dia amat menyayangi Aiman dan memasak makanan
kegemarannya serta melayannya seperti cucu sendiri.
3. Masyarakat yang amanah dalam menjalankan tanggungjawab.
Contoh: Posmen dalam drama ini
mengedarkan surat kepada penerima dengan penuh tanggungjawab kerana dia
berpendapat bahawa surat itu adalah amanah masyarakat terhadapnya.
4. Masyarakat yang sombong dan mementingkan kekayaan.
Contoh: Aiman berkelakuan biadap terhadap pembantu rumahnya yang sentiasa
bersikap lemah lembut. Nek Sinah berasa kesal dengan tingkah laku Aiman dan
ahli keluarganya yang hanya mementingkan wang ringgit
5. Masyarakat yang berfikiran positif. Contoh: Walaupun
Khir Johari mempunyai pengaruh dan kedudukan untuk membantu Aiman
mengecualikan diri daripada menyertai PLKN, namun Khir Ghazali mahu anaknya
menyertai program tersebut kerana beliau tahu bahawa anaknya akan memperoleh banyak
manfaat daripada PLKN. /Cikgu Dahari menerangkan tentang kebaikan PLKN kepada
pelajar-pelajarnya agar dapat mengikiskan tanggapan negatif mereka terhadap
program tersebut
6. Masyarakat yang memberikan sumbangan mereka kepada
negara. Contoh: Apabila Aiman meluahkan perasaannya yang memandang rendah
terhadap PLKN/ Posmen bertindak menyedarkannya dengan menceritakan bagaimana
anak jirannya yang pemalas berubah sikap setelah menyertai PLKN.
H. GAYA BAHASA
Sinkope
Contoh: kata singkatan ‘tak’ dalam ayat. Saya tak berminat langsung
(m.s 3)
Inversi
Contoh: amanah orang semua surat ini (m.s 4)
Peribahasa
Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. (m.s 7)
Bahasa asing
Contoh: penggunaan perkataan bahasa Inggeris daddy, mummy (m.s 14)
Simile
Contoh: perkataan ‘macam’ dalam ayat, Nak angan-angan macam Mat Jenin
I. NILAI
Nilai amanah
Contoh: Posmen amanah dalam menjalankan tanggungjawabnya menghantar
surat
Nilai kasih sayang
Contoh: Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri dan masak makanan
kegemarannya.
Nilai bertanggungjawab
Contoh: walaupun sibuk bekerja, Khir Ghazali meluangkan masa mendengar
masalah Aiman
Nilai cinta akan tanah air
Contoh: apabila Aiman menyatakan bahawa dia tidak tahu di mana
terletaknya Jempol kerana selalu bercuti di luar negara, kawannya Sundarani
menegurnya bahawa kita perlu menghargai tanah air kita
J. PENGAJARAN
1. Kita haruslah menghormati orang yang lebih tua daripada
kita. Contoh: Aiman biadap terhadap pembantu rumahnya yang menganggapnya
sebagai cucu sendiri
2. Kita mestilah bersikap amanah dalam menjalankan tugas.
Contoh: Posmen menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang posmen dengan penuh
amanah
3. Kita perlulah memberi sokongan kepada program
kerajaan. Contoh: Masnah tidak memberi galakan kepada anaknya untuk menyertai
PLKN malah memberitahu suaminya bahawa program tersebut mungkin membahayakan
nyawa anaknya. Contoh: Cikgu Dahari memberi galakan dan kata-kata perangsang
kepada anak-anak muridnya agar menyertai PLKN dan berkhidmat untuk negara.
SLIDE DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA
LAKONAN DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA