NOTA NOVEL MENITI IMPIAN:
Sinopsis
Zahar seorang pelajar yang mempunyai keazaman dan cita-cita
yang tinggi. Impiannya untuk melanjutkan pelajaran ke ITM selepas menduduki
peperiksaan SPM musnah. Hal ini berlaku demikian kerana dia demam sewaktu
peperiksaan berlangsung. Kemiskinan menyebabkan Zahar tidak berpeluang untuk
belajar semula. Zahar terpaksa memikul tanggungjawab untuk membantu dua orang
adiknya yang masih bersekolah. Bapa Zahar telah meninggal dunia, sementara
ibunya hanya mengambil upah menoreh getah dan menganyam tikar mengkuang bagi
menyara kehidupan mereka sekeluarga. Tanggungjawab sebagai anak sulung memaksa
Zahar melupakan impiannya untuk ke menara gading seketika. Tindakannya itu
telah disalahertikan oleh kawan baiknya, Suhaili. Suhaili menganggap Zahar
sebagai manusia yang gagal kerana tidak berjaya ke ITM walaupun semasa di
sekolah mereka telah berjanji bersama-sama untuk ke ITM.
Bagi
meringankan beban ibunya, Zahar membantu bapa saudaranya, Pak Yusuf di bengkel
perabot. Pak Yusuf dapat mengesan bakat, keazaman, dan kemahiran yang dimiliki
oleh anak saudaranya itu. Dia sentiasa memberi perangsang dan dorongan agar
Zahar berjaya suatu masa nanti. Zahar memberitahu Pak Yusuf bahawa dia sangat berminat
dalam kerja pertukangan perabot dan bercita-cita untuk memiliki bengkel perabot
suatu masa nanti. Oleh itu, dia telah membuat permohonan ke IKM bagi memenuhi
impiannya itu. Pak Yusuf berasa amat gembira. Pak Yusuf berharap agar Zahar
dapat meneruskan warisannya sebagai tukang perabot di kampungnya nanti.
Impian Zahar untuk ke IKM terlaksana. Permohonannya untuk mengikuti
kursus Pertukangan Perabot telah berjaya. Dia ingin berkongsi kegembiraan
bersama kawan baiknya, Suhaili yang telah pun berada di tahun akhir di ITM.
Suhaili memandang rendah terhadap kejayaan Zahar. Bagi Suhaili, IKM tidak akan
menjanjikan masa depan yang baik untuk Zahar. Suhaili beranggapan bahawa IKM
hanya melahirkan pelatih yang gagal dan akhirnya merempat. Zahar menyimpan azam
untuk membuktikan bahawa lepasan IKM juga dapat mencipta kejayaan pada masa
depan. Kesedihan Zahar semakin terasa apabila melihat Suhaili memasuki kereta
yang dipandu oleh seorang lelaki yang tampan.
Semasa di IKM, Zahar telah menunjukkan prestasi yang amat cemerlang dalam
peperiksaan dan juga latihan amali. Di sana Zahar telah berjumpa dengan
rakan-rakan baharu yang juga mempunyai cita-cita sepertinya. Kesedihan hatinya
sedikit terubat apabila bertemu dengan Norimi yang mengikuti bidang Lukisan
Seni Bina. Selepas enam bulan berkursus, Zahar dan rakan-rakannya telah
diarahkan untuk mengikuti latihan praktikal di kilang. Zahar telah diterima
menjalani latihan di kilang perabot Usaha Bersatu Sendirian Berhad.
Kilang itu terletak di kawasan perindustrian Kamunting, Taiping. Secara
kebetulan, Suhaili turut bekerja sebagai Penolong Ketua Unit Pemasaran di
kilang yang sama. Suhaili berasa bersalah atas kata-katanya terhadap Zahar
dahulu. Dia cuba meminta maaf dan ingin membantu Zahar untuk bekerja di kilang
tersebut tetapi Zahar menolak bantuan Suhaili itu dengan tegas. Hatinya kini
telah dimiliki oleh orang lain dan dia tidak mahu meminta pertolongan kepada
orang yang pernah menghinanya dahulu. Sampai masanya latihan praktikal Zahar di
kilang itu tamat. Zahar diberi pujian oleh pihak pengurusan kilang kerana telah
menunjukkan prestasi yang cemerlang.
Selepas menamatkan kursusnya di IKM, Zahar kembali ke kampung. Dia
menyatakan keinginannya untuk membuka sebuah bengkel perabot di kampung kepada
ibunya, Pak Yusuf, dan rakan-rakan lamanya. Mereka sangat gembira kerana impian
Zahar akhirnya terlaksana. Dengan bantuan pinjaman kewangan daripada MARA
sebanyak RM 10,000 dan juga sumbangan daripada Pak Yusuf sebanyak RM5,000,
Zahar telah berjaya membuka bengkel perabotnya. Kini, segala Impian Zahar
tercapai. Zahar berjaya membuktikan kepada Suhaili bahawa belajar di IKM juga
mampu untuk mengubah nasib seseorang. Bengkel perabotmilik Zahar menjadi makin
terkenal apabila kisah perjalanan hidupnya untuk mencapai impiannya itu tersiar
dalam akhbar. Norimi mengirim surat kepada Zahar dan itu ialah tanda bahawa dia
akan dapat melangsungkan hubungan dengan gadis tersebut. Bapa saudara Zahar,
Pak Yusuf juga mengharapkan Zahar akan berjodoh dengan Norimi.
Tema
Semangat dan kesungguhan pelatih IKM dalam usaha
untuk mencapai kejayaan.
Persoalan
(a) Kasih sayang dalam keluarga.
(b) Cinta dalam kalangan remaja.
(c) Rela berkorban demi keluarga.
(d) Ketabahan dalam menghadapi kesusahan hidup.
(e) Kemiskinan penduduk kampung yang tinggal di
kawasan pedalaman.
(f) Hubungan yang mesra antara kaum.
(g) Kepentingan pelajaran dalam kehidupan.
(h) Sikap rajin membawa kejayaan.
Watak dan
Perwatakan
Zahar
(a) Anak sulung kepada Mak Kiah.
(b) Mempunyai dua orang adik lelaki, iaitu Halim
dan Zakri.
(c) Ayahnya telah meninggal dunia.
(d) Seorang yang gigih dan rajin.
(e) Bercita-cita tinggi.
(f) Tidak mudah berputus asa.
(g) Bertanggungjawab.
(h) Penyayang.
(i) Setia.
(j) Taat akan perintah agama.
(k) Beradab dan berbudi pekerti mulia.
(l) Seorang yang berprinsip.
Pak Yusuf
(a) Bapa saudara Zahar, adik kepada emak Zahar,
Mak Kiah.
(b) Mempunyai isteri bernama Mak Temah dan dua
orang anak yang masih menuntut di universiti.
(c) Memiliki sebuah bengkel pertukangan perabot.
(d) Seorang yang lemah lembut dan bertimbang
rasa.
(e) Berumur dalam lingkungan 60-an dan masih
kuat bekerja.
(f) Seorang yang prihatin.
(g) Baik hati.
(h) Pemurah.
Mak Kiah
(a) Emak kepada Zahar.
(b) Sudah kematian suami.
(c) Mempunyai tiga orang anak, iaitu Zahar,
Halim, dan Zakri.
(d) Sudah tua dan sering sakit.
(e) Mengambil upah menoreh getah dan menganyam
tikar mengkuang.
(f) Seorang yang penyayang.
(g) Mementingkan pelajaran anak-anaknya.
Mak Temah
(a) Isteri kepada Pak Yusuf.
(b) Badannya agak berisi.
(c) Rajin memasak.
(d) Patuh kepada suami.
(e) Sentiasa memberi dorongan kepada Zahar untuk
berjaya.
Suhaili
(a) Bekas teman sekelas Zahar.
(b) Anak kepada Pak Karim, Ketua Kampung Caruk
Petitih.
(c) Bekas pelajar di ITM.
(d) Pernah bekerja di sebuah kilang di Petaling
Jaya dan kemudian menjadi Penolong Ketua Unit Pemasaran di kilang perabot di
Kamunting, Perak.
(e) Merupakan seorang yang cantik, pendiam,
tetapi mesra dengan orang yang mengenalinya.
(f) Pernah menjadi buah hati Zahar.
(g) Ego.
(h) Mementingkan pelajaran.
(i) Sedar akan kesalahannya.
Norimi
(a) Berasal dari Johor.
(b) Sama-sama menyertai kursus di IKM bersama
Zahar.
(c) Seorang yang lemah lembut, cantik, dan
menarik.
(d) Mengambil jurusan seni bina di IKM.
(e) Menjalin hubungan yang istimewa dengan
Zahar.
(f) Berbudi pekerti mulia.
(g) Seorang yang rajin dan cemerlang dalam
peperiksaan sewaktu di IKM
Plot
Binaan Plot
(a) Permulaan –
Zahar terpaksa melupakan hasratnya untuk belajar di tingkatan enam kerana
masalah kewangan. Bapanya sudah meninggal dunia. Emaknya pula sudah tua dan
sering sakit. Dua orang adiknya masih bersekolah. Bagi membantu meringankan
beban emaknya, Zahar menolong bapa saudaranya, Pak Yusuf di bengkel pertukangan
perabot. Walaupun demikian, Zahar tetap menyimpan azam untuk berjaya pada masa
depan.
(b) Perkembangan –
Permohonan Zahar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Pertukangan Perabot
di IKM telah berjaya. Ibu Zahar, Mak Kiah sangat gembira. Zahar berkongsi
kegembiraan dengan rakan-rakannya, Bakar dan Rahim. Bakar menyuruh Zahar
memberitahu Suhaili tentang hal tersebut. Semasa di sekolah dahulu, hubungan
Zahar dengan Suhaili begitu rapat. Namun begitu, sejak Suhaili menyambung
pelajaran di ITM keadaan tersebut terus berubah.
(c) Perumitan/Konflik –
Zahar menghadapi konflik dengan Suhaili, iaitu bekas teman sekolahnya. Zahar
berasa kecewa dan terluka apabila Suhaili memperlekehkan hasratnya untuk
menyambung pelajaran di IKM dalam bidang Pertukangan Perabot. Kata-kata Suhaili
membuat Zahar sedih dan terluka. Kekecewaannya bertambah apabila melihat
Suhaili menaiki sebuah kereta yang dipandu oleh seorang lelaki yang tampan.
(d) Klimaks –
Zahar mendapat tawaran membuat latihan praktikal di kilang Usaha Bersatu Sdn.
Bhd. di kawasan perindustrian Kamunting, Taiping, Perak. Sikapnya yang rajin
menyebabkan dia menjadi pelatih yang cemerlang. Di sana dia telah bertemu
dengan Suhaili yang secara kebetulan turut bekerja di situ. Suhaili cuba
memberikan pertolongan kepada Zahar tetapi demi prinsip, dia telah menolaknya mentah-mentah.
Suhaili yang telah putus cinta cuba berbaik-baik semula dengan Zahar tetapi
hati Zahar telah terpikat kepada Norimi. Akhirnya, Suhaili berasa malu dan
kesal atas perbuatan dan katakatanya dahulu terhadap Zahar. Zahar telah
memaafkannya dan cuba melupakan segala kenangan antara mereka berdua.
(e) Peleraian –
Zahar berjaya menamatkan latihan praktikalnya dengan cemerlang. Selepas tamat
belajar dia berjaya juga memenuhi impiannya selama ini untuk menjadi pengusaha
perabot yang terkenal. Bermodalkan pinjaman daripada MARA dan sumbangan
daripada Pak Yusuf, Zahar akhirnya berjaya membuka sebuah bengkel pertukangan
perabot di atas tanah milik emaknya. Bengkel perabotnya menjadi terkenal di
seluruh tanah air selepas rencana tentang bengkel tersebut disiarkan dalam
akhbar.
Teknik
Plot
(a) Pemerian.
Contohnya, pengarang telah memerihalkan
keadaan Zahar yang sedang bersiap-siap untuk menghadiri program suai kenal pada
hari pertama dia mendaftarkan diri di IKM.
(b) Dialog.
Contohnya, perbualan Zahar
dengan Pak Yusuf.
(c) Imbas kembali.
Contohnya, Zahar teringat
pertemuannya dengan Suhaili di City Point, Alor Setar.
(d) Kejutan.
Contohnya, Zahar menolak
tawaran Suhaili yang mahu menolongnya mendapatkan pekerjaan tetap di kilang perabot
Usaha Bersatu Sendirian Berhad.
(e) Saspens.
Contohnya, pembaca
tertanya-tanya perkara yang akan dilakukan oleh Suhaili apabila mengetahui
Zahar sedang menjalani latihan praktikal di kilang tempatnya bekerja.
(f) Monolog dalaman.
Contohnya, Zahar berkata
dalam hatinya bahawa kata-kata Pak Yusuf itu benar tetapi Pak Yusuf tidak tahu
betapa lukanya hati Zahar.
Latar
Latar Tempat
(a) Kampung Caruk Petitih, Sik, Kedah.
(b) Bengkel perabot Pak Yusuf.
(c) Masjid.
(d) Rumah Zahar.
(e) Rumah Pak Karim.
(f) City Point.
(g) IKM Sungai Petani.
(h) Bengkel pertukangan perabot di IKM.
(i) Padang bola sepak di IKM Alor Setar.
(j) Padang bola sepak di IKM Sungai Petani.
(k) Kilang perabot Usaha Bersatu Sendirian
Berhad.
(l) Bilik pejabat Suhaili.
Latar Masa
(a) Waktu siang.
(b) Waktu malam.
(c) Hari Selasa.
(d) Masa lampau.
(e) Enam bulan.
(f) Tiga minggu.
Latar Masyarakat
(a) Masyarakat kampung yang hidup miskin.
(b) Masyarakat yang menjalankan kegiatan
perniagaan.
(c) Masyarakat yang penyayang.
(d) Masyarakat yang mempunyai keazaman yang
tinggi.
(e) Masyarakat berbilang kaum yang hidup dalam
suasana harmoni.
(f) Masyarakat yang pemurah.
(g) Masyarakat yang berdikari dan rajin
berusaha.
(h) Masyarakat yang mempunyai cita-cita untuk
berjaya.
(i) Masyarakat yang ego.
(j) Masyarakat yang mengamalkan ajaran agama.
Unsur Gaya Bahasa
(a) Bahasa daerah.
Contohnya, mencerlungkan;
gontai.
(b) Bahasa Inggeris.
Contohnya, No
problem chief; tension; traffic jam; girlfriend.
(c) Metafora.
Contohnya, bara keazaman;
tunggul nostalgia; obor semangat; kotak fikiran.
(d) Personifikasi.
Contohnya:
(i) Petang
yang semakin muram
(ii) Debaran
memukul dada
(iii) Lidah api
sedang menjelir memamah punggung kawah
(iv) Warna senja
mulai memamah suasana.
(e) Hiperbola.
Contohnya; Nadanya menikam
jantung; Segugus debaran menggoncang dadanya; Perdu hati
Zahar bagaikan bergayut dengan sebeban debaran.
(f) Sinkope.
Contohnya, nak; tak.
(g) Peribahasa.
Contohnya, macam isi dengan
kuku; berat mulut; berat tulang.
(h) Simile.
Contohnya, bagaikan tidak
mahu mengalah; lidahnya seperti dikelukan; bagaikan mengundang
kembali kenangan masa lampau; bagai api membakar
semangat.
i) Repetasi (pengulangan kata)
Contohnya, zahar berusaha dengan gigih dan Bakar berusaha dengan
gigih.
Nilai
(a) Kerajinan. Contohnya, Pak Yusuf rajin
mengusahakan bengkel perabotnya walaupun usianya telah mencecah 60-an.
(b) Kerjasama. Contohnya, rakan-rakan Zahar
bekerjasama membina bengkel perabot Meniti Impian.
(c) Ketabahan. Contohnya, Zahar tabah meneruskan
cita-citanya walaupun hidupnya dihimpit kemiskinan.
(d) Kesetiaan. Contohnya, Zahar tetap setia
kepada Norimi, walaupun Suhaili cuba berbaik-baik dengannya semula.
(e) Kesyukuran. Mak Kiah bersyukur kerana Zahar
berjaya mencapai impiannya untuk belajar di IKM.
(f) Hormat-menghormati. Contohnya, pelatih junior menghormati
pelatih senior walaupun mereka telah ditegur secara keras
sewaktu minggu orientasi.
(g) Mengenang budi. Contohnya, Zahar mengenang
budi Pak Yusuf yang telah banyak membantunya selama ini.
(h) Kesabaran. Contohnya, Zahar bersabar apabila
dihina oleh Suhaili.
(i) Jimat cermat. Contohnya, Zahar berjimat
cermat dalam menggunakan wang elaun berjumlah RM200.00 yang diterimanya pada
setiap bulan.
Pengajaran
(a) Kita tidak seharusnya menghina orang yang
lebih rendah daripada kita. Contohnya, Suhaili menghina Zahar sewaktu Zahar
memberitahu Suhaili tentang niatnya untuk menyambung pelajaran di IKM.
(b) Kita hendaklah berjimat cermat dan tidak
boros berbelanja. Contohnya Zahar berjimat cermat menggunakan wang elaunnya.
(c) Kita hendaklah setia dalam perhubungan.
Contohnya, Zahar setia kepada Norimi walaupun Suhaili cuba berbaik-baik
dengannya semula.
(d) Kita mestilah gigih berusaha untuk mencapai
cita-cita. Contohnya, Zahar gigih berusaha untuk membuka bengkel perabot di
kampungnya.
e) kita hendaklah bersimpati dengan orang lain.
Contohnya Pak Yusof simpati dengan nasib Zahar dan membantu Zahar mendaftar di
IKM.